Učivo 22.6.

Český jazyk

Přímá řeč

Učebnice str.188/2 – dvě věty do sešitu, str.189/2 – dvě věty do sešitu

Str.190/1

Matematika

Zlomky

PS str.51/5

PS str.52/3,4

     str.53/1,2

     str.54/1,2,3,4

VLASTIVĚDA

Učebnice str. 95-97 Marie Terezie a Josef ll.

Zápisky:

Marie Terezie, Josef II.

1740 - začala vládnout první žena- Marie Terezie - vybudovala silnou armádu, založila na venkově školy, zavedla povinnou školní docházku (od 6 let do 12), stále však bylo nevolnictví (lidé museli dostat svolení od svého pána- k svatbě, ke stěhování atd.)

 

 Josef II.- syn Marie Terezie, zrušil nevolnictví, povolil i jinou víru, němčina utlačuje i nadále češtinu, které hrozí zánik

Učivo 21.6.

Český jazyk

Přímá řeč

Učebnice str.187/1+188/1

Dú PS str.59/3 – dodělat stránku

PS str.60/ 4 – polovina strany

Matematika

Zlomky

PS str.50/3,4

PS str.51/1,2,3,4

Dú PS str.52/1,2

PŘÍRODOVĚDA

Od miminka po dědu

Učebnice str. 102-103

 

Učivo 17.6.

Český jazyk

Přímá řeč

Učebnice str.186+187

Dú PS str.59/3

Matematika

Zlomky

PS str.47,48,49/1,2

VLASTIVĚDA

Učebnice str. 95-97 Marie Terezie a Josef ll.

Dokončení zápisků z minulé kapitoly:

Povstání proti Habsburkům, třicetiletá válka

1620 - bitva na Bílé hoře - porážka českého vojska

v Evropě začala třicetiletá válka - zpustošená krajina, bída<span style="font-size:12.0pt;line-height:200%; font-family:" times="" new="" roman",serif;times="" roman";="" "="">

 

po válce vzniklo baroko - složité tvary, bohatá výzdoba, použití zlata a mramoru, např zámek Jaroměřice nad Rokytnou

Učivo 16.6.

Český jazyk

Učebnice str.185/10

PS str.58/1 +Dú 58/2

Matematika

Zlomky

Učebnice str.58,59

PS str.46

Učivo 15.6.

Český jazyk

Učebnice str.185/8,9

Matematika

Zlomky

Učebnice str.57/2+58 – poučka – zapsat do sešitu

PS str.44/ 1 + str.45/1

VLASTIVĚDA

Učebnice str. 93-95 Povstání proti Habsburkům, třicetiletá válka

Zápisky:

Povstání proti Habsburkům, třicetiletá válka

1620 - bitva na Bílé hoře - porážka českého vojska

vůdci povstání byli popraveni na Staroměstském náměstí, nastaly těžké časy 

Učivo 14.6.

Český jazyk

Učebnice str.178/3

                  str.182/2 + 4

 učebnice str.184 – Text vhodně rozdělit na věty jednoduché a souvětí. Věty napsat.

Matematika

Písemné dělení jednociferným číslem PS str.43/1 – do sešitu

Učebnice str.56 – Zlomky – výklad nového učiva

PŘÍRODOVĚDA

Člověk a jeho životní podmínky

 

Učebnice str. 93-97

Učivo 10.6.

Český jazyk

PS str.57

Matematika

Písemné dělení jednociferným číslem

PS str.42 (Dú str.42/2 + 43/2)

VLASTIVĚDA

Život ve městech a na zámcích, nástup Habsburků

Učebnice str.90-92

Zápisky:

Nástup Habsburků

za vlády Jiřího z Poděbrad a později Jagellonců – rozvoj měst: vznikají radnice(o město se starala městská rada), kostely, rozvíjí se řemesla (v dílnách pracují tovaryši a učedníci)

vzniká renesance – vznikla v Itálii, staví se zámky s rozsáhlými zahradami a parky (např. Český Krumlov), stavby jsou spíše do šířky, mají ozdobné štíty, vznikají pivovary a rybníky (zakládá je především rod Rožmberků)

16. století – nástup Habsburků – vzniká velká habsburská říše:

končí středověk a vzniká novověk

císař Rudolf II. (sídlil v Praze, vzdělaný panovník, miloval umění, na svůj dvůr zval spoustu vědců a umělců)

vynález knihtisku

Učivo 9.6.

Český jazyk

Učebnice str.17

PS str.56/10

 do domácího sešitu učebnice str.179/6 + čtenářský deník

Matematika

Geometrie – obsah čtverce a obdélníku – prověrka bude ve čtvrtek 10.6.

Písemné dělení jednociferným číslem

PS str.41

Učebnice str. 43/11

Učivo 8.6.

Český jazyk

Učebnice str.177/2,str.178/4 – psali jsme do sešitu jako diktát

Matematika

Geometrie – obsah čtverce a obdélníku – prověrka bude ve čtvrtek 10.6.

Písemné dělení jednociferným číslem

PS str.40 + Dú str.41/1

VLASTIVĚDA

Život ve městech a na zámcích, nástup Habsburků

Učebnice str.90-91

Učivo 7.6.

Připomínám - ve čtvrtek 10.6. odevzdáváme čtenářský deník.

Český jazyk

Učebnice str.174/7

PS str.56/9

Matematika

Geometrie – obsah čtverce a obdélníku

Učebnice str.102/15 + 18

PS str.38

PS str.38/4+39/1

 

PŘÍRODOVĚDA

Člověk jako ochránce a kazisvět

Učebnice str. 89-93

Zápisky:Člověk a příroda

člověk - snaží se život na Zemi chránit, ale svou činností narušuje životní prostředí (některé druhy rostlin a živočichů vymírají)

ničení lesů -  kácení a vypalování tropických deštných lesů pro stavbu dálnic, zvětšováním ploch pro pěstování užitkových rostlin, lesy mírného pásu- trpí znečišťováním ovzduší (vznikají kyselé deště a ty ničí “zelené plíce” naší planety)

těžba nerostných surovin (narušení krajiny)

NP (národní parky), CHKO (chráněné krajinné oblasti), ZOO a botanické zahrady

 

Učivo 28.5.

Český jazyk

Učebnice str.170/5,1 +  zapsat do sešitu poučku na str. 171

PS str. 55/3

Matematika

PS str.29 – dokončit do pondělí 31.5.

PS str.32

PŘÍRODOVĚDA

Léto v přírodě

letní slunovrat - 21.června (nejdelší den v roce)

sady a zahrady - dozrává letní ovoce(jahody, třešně atd.) a zelenina(rajčata, okurky, papriky)

pole - sklizeň obilí=žně

louky -  suší se seno, sbírají se léčivé rostliny

les - zrají lesní plody a rostou houby

 

Učivo 27.5.

Český jazyk

Učebnice str.169/2,3,4 +  zapsat do sešitu poučku na str. 169

PS str. 54/2

Matematika

PS str.29 – dokončit do pondělí 31.5.

PS str.30/1

 PS str. 30/2 – první část + PS str.31/1,6

VLASTIVĚDA

Karel IV. – učebnice str.84-86

 vypracujte referát o Karlu IV. do čtvrtka 3.6.

 

Zápisky:

14. století

Jan Lucemburský – jeho žena byla Eliška Přemyslovna, byl to výborný válečník (zemřel v boji), ale o České království se příliš nestaral

 Karel IV. – syn Jana Lucemburského, vzdělaný a úspěšný panovník, byl český král a císař říše římské

 

vzniká gotický sloh – žebrová klenba, lomený oblouk, např. chrám sv.Víta

 

Učivo 26.5.

Český jazyk

Učebnice str.167/2,3+  zapsat do sešitu poučku na str. 168

Dú PS str. 54/1

Matematika

PS str.29 – dokončit do pondělí 31.5.

 

 

Učivo 25.5.

Český jazyk

Učebnice str.166/1,2,3

Matematika

PS str.28

České království

Přemysl Otakar I. - získal roku 1212 královský titul, který se dědil z otce na syna

Přemysl Otakar II., Václav II. - za jejich vlády vzkvétá České království:  vznikají města

(na  místech, kde se křížili obchodní cesty), hrady, nové vesniceu Kutné Hory se těží stříbro

a razí stříbrné mince

Václav III. - 1306 zavražděn v Olomouci=vymírají Přemyslovci

nastupují Lucemburkové

 

Počátky českého státu

nejmocnější rod: Přemyslovci   

knížata: 

Bořivoj -založil Pražský hrad, jeho manželka byla Ludmila (šířila u nás křesťanství) - byla později prohlášena za svatou

Václav - jeho bratr Boleslav ho nechal zavraždit ve Staré Boleslavi 28.září 935 - Václav byl prohlášen za svatého, stal se patronem=ochráncem české země (28.září=státní svátek)

Oldřich - natrvalo připojil k Čechám Moravu, jeho syn Břetislav stanovil pravidla nástupnictví (vždy bude vládnout nejstarší muž z panovnického rodu)

11.st. - 13.st. - románský sloh - stavěli se rotundy a baziliky - např. rotunda sv. Jiří na Řípu

 

Učivo 24.5.

Český jazyk

Učebnice str.165/3

PS str.53/5

Sloh – popis osoby: Můj kamarád -  dokončení

Matematika

PS str.27/2 + str.28/2

Učebnice str.43/11

PŘÍRODOVĚDA

Práce s obrázky- poznávání živočichů

Význam živočichů – učebnice str.83-85

Zápisky:

Význam živočichů pro člověka

-potrava pro člověka maso, mléko, tuk, vejce)

-pomocníci při práci(koně- při těžbě dřeva, dravci – na letišti, psi – u policie, u záchránářů, asistenční psi)

 

 

 

Učivo 21.5.

Český jazyk

Učebnice str.165/2 – několikanásobný podmět

Sloh – popis osoby: Můj kamarád

Matematika

Geometrie – konstrukce osy úsečky - PS str.26/4

PS str.27/1

Učebnice str.43/11

PŘÍRODOVĚDA

Práce s obrázky- poznávání živočichů

Význam rostlin

V pondělí prověrka ze dvou posledních kapitol.

 

Učivo 10.5.

Český jazyk

Učebnice str.159/4 + str.160/5

PS str.49/1 – dodělat za Dú (neposílat)

Matematika

PS str.19/4 + str.20/1 dodělat za Dú (neposílat)

PŘÍRODOVĚDA

K čemu jsou nám dobré? – učebnice str. 79,80

 

Učivo 7.5.

Český jazyk

Učebnice str.159/4 – do sešitu

Diktáty – opravit dva poslední diktáty.

Dú  Čítanka – naučit se báseň na str.104 (do pondělí 17.5.)

Matematika

PS str.19/1,2

Dú PS str. 19/3 (neposílat)

PŘÍRODOVĚDA

Poznávání rostlin a živočichů – páce s obrazovým materiálem

 

Učivo 6.5.

Český jazyk

Učebnice str.158,159

Dú – do domácího sešitu učebnice str. 159/3

Diktát na opravu špatné známky.

Matematika

PS str.18

Zítra prověrka z geometrie (konstrukční úloha + počítání obvodů).

VLASTIVĚDA

Staří Slované – str.72-73

Staří Slované učebnice str.72 - 74 – Dú zápisky do příštího týdne:

 

Staří Slované

středověk:

Slované na našem území od 6. století n.l.

- osídlovali nížiny

- živili se zemědělstvím (pěstování obilnin a luštěnin, chov dobytka, rybolov), řemesly (vyráběli hliněné nádoby, používali hrnčířský kruh), obchodem

- žili v dřevěných obydlích s hliněnými podlahami v malých vesnicích, budovali z nich opevněná hradiště (ochrana před nepřáteli)

-  žili v rodech, které spolu vytvářely kmen: v čele kmene byl kníže

- na obranu proti nepřáteli se Slované spojili a v 7.st. n.l. vznikla Sámova říše ( založil ji francký kupec Sámo) - první státní útvar na našem území

Učivo 4.5.

Český jazyk

Učebnice str.155/3

Matematika

PS str.17/1

VLASTIVĚDA

Staří Slované – str.72-73

Nejstarší osídlení naší vlasti - zápisky

 

Nejstarší osídlení naší vlasti

doba kamenná:  

střídala se doba ledová (období chladu) a dobou meziledovou, lidé žili v tlupách, bydleli v jeskyních a v přístřešcích, živili se sběrem plodin, kořínků, hub (sběr vykonávali především ženy), muži chodili na lov (mamuti, zvěř, ryby), lidé se nejdříve domlouvali jen posunky a skřeky, později vznikla první slova

nástroje a zbraně vyráběli z kamene - pazourek, pěstní klín, ze dřeva a kostí

důležitý byl oheň -  pro teplo, ochranu před šelmami, pečení masa

z této doby pochází nález sošky -  Věstonická Venuše

později došlo k oteplování - rozvíjí se zemědělství - lidé pěstují obilniny, ochočili si první zvíře - psa

doba bronzová a železná: 

zbraně a nástroje vyráběli z kovu, na naše území přišli Keltové - řemeslníci, obchodníci, bojovníci - stavěli opevněná hradiště

později je vystřídali Germáni a pak Slované

 

Učivo 3.5.

Český jazyk

Do sešitu napsat větu:

Z heřmánku se vaří čaj, který pomáhá dětem proti bolesti bříška.  

 

Z této věty vypiš všechna podstatná jména a urči u nich pád, číslo, rod, vzor.

Učebnice str.153/6c

                  str.155/1,2

PS str.48/3

Matematika

PS str.15 + 16 (Dú str. 16/2)

PŘÍRODOVĚDA

Horniny a nerosty - opakování

Přinést cvičební úbor!

 

Učivo 30.4.

Český jazyk

Dnes jsme dělali rozbor básničky (písničky) o čarodějnici, která není v učebnici.

Dú  sloh – Čarodějnice – popis (poslat přes MS Teams)

Do sešitu slohu opište následující osnovu a podle ní napište popis čarodějnice. Nezapomeňte, že každý bod osnovy je samostatný odstavec.

Čarodějnice - popis

Osnova:  (Začneš tím, koho popisuješ.)

1.   1.postava ( celkový vzhled)

2.   2.obličej ( oči, nos, tváře, brada, uši, vlasy)

3.   3.oblékání

4.   4.chování (způsob řeči, chůze)

5.   5.vlastnosti

Matematika

PS str.14

Učivo 29.4.

Český jazyk

Učebnice str.153/6

Dú  učebnice str. 153/6 – u všech sloves určete osobu, číslo, způsob a u oznamovacího způsobu i čas (neposílat)

Matematika

PS str.13 + str.14/1

VLASTIVĚDA

Nejstarší osídlení naší vlasti - výklad

Učivo 28.4.

Dobrovolný úkol

V následující větě najdi všechna římská čísla (Í se nepočítá) a sečti je. Výsledek (napsaný arabskými číslicemi) posílejte do soukromého chatu.

MY JSME ČTVRŤÁCI A S MAXIMÁLNÍM NASAZENÍM SLEDUJEME VÝUKU.

 

Výtvarná výchova – volná technika – obrázek na téma Čarodějnice poslat přes MS Teams

Český jazyk

PS str.48/2

Učebnice str.151/3

Dú učebnice str.152/4 (poslat přes MS Teams)

Matematika

PS str.13/2 + sloupeček a polovina př.3

 

 

Učivo 27.4.

Dobrovolný úkol

Hádanka: Jsem měsíc v roce. Když vyměníš moje první písmenko, stanu se hudebním nástrojem. Pokud vynecháš poslední dvě písmena, bude ze mne strom. Jaký jsem měsíc???

Odpovědi posílejte do soukromého chatu (přes MS Teams).

Český jazyk

PS str.48/2 polovina úkolu

Učebnice str.151/3

Matematika

 

PS str.11 + str. 13/ 1 – dodělat za Dú (neposílat)

VLASTIVĚDA

Moravskoslezský kraj – referát

 

Pracovní list – Moravskoslezský kraj (Dú - poslat přes MS Teams)

Učivo 26.4.

Český jazyk

PS str.47/1

Učebnice str.151/2 Dú – dodělat určování sloves (poslední odstavec) do sešitu (neposílat)

Matematika

Učebnice str.53/1,2

PS str.10

Dú PS str.11/1 (neposílat)

PŘÍRODOVĚDA

Horniny a nerosty

Poznávačka rostlin

Zápisky:

nerosty=minerály: mohou se vyskytovat samostatně nebo jsou součástí hornin

sůl kamenná (těží se v solných dolech nebo se získává odpařováním mořské vody), křemen, slída, živec

 

drahé kameny - jsou součástí klenotů: zlato, stříbro, diamant

Učivo 23.4.

Český jazyk

PS str.47/5 + část cv.1

Matematika

Geometrie – opakování učiva

Učebnice str. 101/6

PS str.12/1

Dú PS str.12/2,3 (poslat přes MS Teams)

PŘÍRODOVĚDA

Horniny a nerosty

Učivo 22.4.

Český jazyk

Učebnice str.149+150

Matematika

Geometrie – opakování učiva

Učebnice str. 97/9 do sešitu geometrie

VLASTIVĚDA

Opakování krajů

Lidé a čas – učebnice str.66 - 70

Učivo 21.4.

Český jazyk

PS str. 45/2

PS str.46/1,2

Dú  PS str.46/2,3,4

Matematika

PS III.díl str.9/1a, b, c

Učivo 20.4.

Český jazyk

Učebnice str.148

PS str. 17/3

Matematika

PS III.díl str.8,9/1a

VLASTIVĚDA

Lidé a čas – učebnice str.66 - 70

Zápisky:

 
 
 

Lidé a čas

kalendář – dělí čas na roky, měsíce, dny

delší časové úseky – století a tisíciletí

historie používá časové období před naším letopočtem a období našeho letopočtu – mezníkem je 0 = rok narození Ježíše Krista 

pro orientaci v čase slouží časová osa

k měření času slouží hodiny – nejdříve přesýpací, sluneční, později mechanické 

historie – věda, která se zabývá zkoumáním písemností (listin, kronik, dopisů)

 archeologie – věda, která zkoumá předměty z různých historických období

památky naší minulosti jsou uchované v muzeu (sbírky hmotných předmětů), galerii (sbírky výtvarného umění), knihovně (knihy a písemné listiny) a archivu (dokumenty, dopisy, fotografie)

Učivo 19.4.

Český jazyk

Učebnice str.147

Dú učebnice str.148/2 do domácího sešitu

Matematika

PS III.díl str.6

PŘÍRODOVĚDA

Poznávání rostlin a živočichů

Ukázka hornin a nerostů

Učivo 16.4.

Český jazyk

PS str. 45/ 1 dodělat za Dú (neposílat)

Matematika

PS III.díl str.7/2 -Dú  (neposílat) + přinést ke kontrole vypracovaný PS II.

 

Učivo 15.4.

Český jazyk

PS str. 44

Dú PS str.44/16 (poslat přes MS Teams)

Matematika

PS III.díl str.7/1

VLASTIVĚDA

Dú – Olomoucký kraj –pracovní list poslat přes MS Teams

Moravskoslezský kraj - referát

 

Učivo 14.4.

Výtvarná výchova – Čím chci být, až budu velký (volná technika) – poslat pře MS Teams

Český jazyk

Učebnice str. 145 + 146 – Slovesný způsob

Nezapomeňte! Dú do dnešního večera odevzdáváme čtenářský deník (přes MS Teams)

Matematika

PS III.díl str.5

Dú PS str.5/4 poslat přes MS Teams

 

 

Učivo 13.4.

Český jazyk

PS str.43/9,11

Dú – PS str.44/13 (neposílat)

Učebnice str. 144/14,15

Dú do středy 14.4. odevzdáváme čtenářský deník (přes MS Teams)

Matematika

PS III.díl str.4

Dú PS str.5/1,2 (neposílat)

Učebnice str.54/10,12

VLASTIVĚDA

Olomoucký kraj - referát

Učivo 12.4.

Český jazyk

PS str.42/7 + str.43/ 8

Učebnice str. 144/12,13

Dú do středy 14.4. odevzdáváme čtenářský deník (přes MS Teams)

Matematika

PS III.díl str.3/4 + str.4/1 do dělat za Dú (neposílat)

Učebnice str.54/9

PŘÍRODOVĚDA

Opakování Příroda na jaře

Nová kapitola: Horniny a nerosty

Zápisky:

Neživá příroda - horniny a nerosty

zemská kůra - pevný obal na povrchu Země, tvoří ji horniny a nerosty

horniny: vyvřelé horniny - vznikly ztuhnutím roztavené hmoty z nitra Země např. žula

usazené horniny - vznikly postupným usazováním malých částeček a jejich zpevněním např.vápenec, pískovec

horniny jsou složeny z nerostů

žula: těží se v lomech, používají ji sochaři, dělají se z ní dlažební kostky, obklady, stěrk

vápenec: vytváří krasová území s krápníky (Český kras, Moravský kras), dělá se z něj také cement a vápno

pískovec: vznikl stmelováním zrnek písku, pískovec vytváří skalní města (Český ráj, Adršpašsko -teplické skály)

 

černé a hnědé uhlí

 

 

Učivo 18.2.

Český jazyk

Učebnice str.109/11 + str.110/1

Matematika

Učebnice str.96 – rýsování trojúhelníku do sešitu geometrie+97(poučka do sešitu)

Dú – učebnice str.34/10 do sešitu (poslat)

VLASTIVĚDA

Ústecký kraj – vyplňování pracovního listu (poslat)

Učivo 17.2.

Český jazyk

Učebnice str.109/10

Dú učebnice str.109/11 a) – napsat celé do sešitu (poslat)

Matematika

Dú – PS str.42 (poslat)

 

Učivo 16.2.

Český jazyk

Učebnice str.108/8,9

PS str. 32/4

Dú str.33/5

Matematika

PS str.42/1

Dú – PS str.41/6

VLASTIVĚDA

Ústecký kraj – prezentace referátu 

Učivo 15.2.

Výtvarná výchova – nakreslete nebo namalujte na papír A4 sýkorku (na větvičce nebo na krmítku) – pošlete přes zadání do pátku 19.2.

Český jazyk

Učebnice str.107/6 + důležitá poučka!

                  str. 108/7 do sešitu

Dú -PS str. 32/3 (neposílat) + umět skloňování vzorů podst.jm. rodu stř. ve všech pádech a v čísle jednotném i množném

Matematika

PS str.40/1,2,3

PŘÍRODOVĚDA

Učebnice str.55-57 Zima v přírodě

 

Učivo 12.2.

Český jazyk

Učebnice str.105/5 – do sešitu + str. 106

Matematika

Učebnice str.33/6 – ústně + str.34/7 - ústně

 

Učivo 11.2.

Český jazyk

Učebnice str.104/4

Dú str.105/4 z posledních dvou odstavců vypiš všechna podstatná jména ve stř.rodě a urči pád, číslo a vzor (poslat přes zadání)

Matematika

PS str.39/4,5 + str.40/4

Učebnice str.33/4 – ústně + str.33/5 – čtyři příklady vyřešit jako rovnice do sešitu (např. 5 000 – x = 40000)

VLASTIVĚDA

Karlovarský kraj – vyplňování pracovního listu k tomuto kraji (poslat přes zadání)

 

Učivo 10.2.

Hudební výchova – napiš krátký referát o skladateli Bedřichu Smetanovi (odevzdat přes zadání do příští středy 17.2) – do sešitu HV

Český jazyk

PS str.32/1

Učebnice str.104/3 + přečíst cv.4

Matematika

PS str.39/1 + Dú cv.2,3 (neposílat)

Učebnice str.32/1 - ústně

 

Učivo 9.2.

ČESKÝ JAZYK

Skloňování podstatných jmen rodu středního

Učebnice str.103/1 – opsat poučku na konci cvičení do školního sešitu + cv.2 – ústně

Dú – PS str.32/2 (neposílat)

MATEMATIKA

PS str.37,38

VLASTIVĚDA

Plzeňský kraj – vyplnění pracovního listu (poslat)

Karlovarský kraj - referát

Učivo 8.2.

Pracovní činnosti – přání k Valentýnu (zpracujte dle své fantazie) – odevzdat do neděle 14.2. (poslat přes zadání na Teamsech)

 

ČESKÝ JAZYK

Učebnice str.100 – cv. 2,3 písemně do sešitu + 101/1

MATEMATIKA

PS str.35/2,3

     str.36

Dú str.37/ 1,2 (neposílat)

PŘÍRODOVĚDA

Učebnice str.52,53 – živočichové na louce

Učebnice str.55 -čtení

 

Zápisky:

živočichové na louce

obratlovci - bažant obecný, koroptev, zajíc polní

bezobratlí - velká skupina živočichů žijící na louce

čmelák zemní - černé tělo se žlutými pruhy, zimu přežívá jen samice, do otvoru v zemi udělá hnízdo, naklade vajíčka, z nich jsou larvy a z nich jako první dělnice, čmelák je užitečný a chráněný, má dlouhý sosák pro opylování hlubokých květů

kobylka zelená - 4 cm dlouhá, tykadla delší než tělo, loví hmyz

slunéčko sedmitečné - živí se mšicemi

motýli - babočka paví oko, babočka kopřivová, otakárek fenyklový (chráněný), modrásci, žluťásci

Učivo 5.2.

Český jazyk

Učebnice str.98/1,2

PS str.31/6 

Dú – Učebnice str.99/5 – vypsat do sešitu prvních deset podstatných jmen a určit pád, číslo a rod (poslat)

Matematika

PS str.34/1,2,3 + Dú cv.4,6

 

Učivo 4.2.

Český jazyk

Učebnice str.93/3 + str.94 + str, 98/1

Dú – PS str. 31/7 (neposílat)

Matematika

PS str.31 + 33 (dú – dodělat co jste nestihli v hodině)

Vlastivěda

Plzeňský kraj

Dú do 9.2. – pracovní list Plzeňský kraj

 

Učivo 2.2.

ČESKÝ JAZYK

DÚ – 80/3b do sešitu slohu (poslat)

Učebnice str.79,80

              str.92/1

MATEMATIKA

PS str.16

PS str.30

VLASTIVĚDA

DÚ do čtvrtka dopracovat pracovní list k Jihočeskému kraji

Učivo 1.2

ČESKÝ JAZYK

Učebnice str.91/4

                 str.92/5 – písemně do sešitu

ČTENÍ  

DÚ  - Čítanka str. 55 -  opis básně + odpovědi na otázky (poslat)

MATEMATIKA

PS str. 15

Konstrukce obdélníku – sešit geo: Narýsuj obdélník ABCD se stranami AB = 5 cm, BC = 4 cm. ( náčrtek + konstrukce)

Učebnice str.100

PŘÍRODOVĚDA

Rostliny na louce

Zápisky:

Rostliny a živočichové na louce

 

význam louky:  zkrášluje krajinu, zdroj trávy a sena pro hospodářská zvířata

rostliny na louce

trávy - velmi nenáročné, některé jsou mimo toto prostředí nepříjemným plevelem (např. pýr plazivý)

kvetoucí rostliny - kopretina bílá, zvonek rozkladitý, kohoutek luční, třezalka tečkovaná, pryskyřník prudký (jedovatý)

 léčivky - sedmikráska chudobka, řebříček obecný, pampeliška=smetanka lékařská, mateřídouška obecná

 pícnina = krmivo pro hospodářská zvířata - jetel luční

Učivo 28.1.

Český jazyk

Učebnice str.91/3

PS str.31/6

Dú PS str.30/4 + 31/5 - poslat

Matematika

PS str.29

Vlastivěda

Jihočeský kraj  

Učivo 27.1.

Český jazyk

Učebnice str.90/1,2

PS str.30/3

Matematika

PS str.28/1

Dú PS str.28/2 - neposílat

Učivo 26.1.

Český jazyk

Učebnice str.88/1

Dú učebnice str.89/2a – do školního sešitu - neposílat

PS str.29/2

Matematika

PS str.26/3 + PS tr.27/1

Dú PS str.27/2 - neposílat

Vlastivěda

Středočeský kraj učebnice str.45,46

Dú – vyplnit list pro Středočeský kraj dle učebnice a shlédnuté prezentace

Učivo 25.1

Český jazyk

Učebnice str.87/1, 88/2

PS str.29/1

Dú – PS str. 28/13 - poslat

Matematika

PS str.25/4 + str.26/ 1,2 + sloupečky

Přírodověda

Učebnice str.51+52 – přečíst a umět

 

Zápisky:

hadi a ještěrky

užovka obojková – až 1m dlouhá, není jedovatá, za hlavou má dvě žluté skvrny, umí výborně plavat, rozmnožuje se vejci, je zákonem chráněná

zmije obecná – asi 60 cm dlouhá, jedovatý had, na hřbetě má klikatou čáru, má dva jedové zuby, které jsou spojené s jedovou žlázou, vyskytuje se na slunných kamenitých stráních

ještěrka obecná – asi 20 cm dlouhá, má ochranné zbarvení (zbarví se podle prostředí, ve kterém žije) 

bezobratlí živočichové

mravenec lesní – zákonem chráněný, klíště obecné – cizopasník, lýkožrout smrkový – škůdce

význam lesa

zásobárna vody, zdroj kyslíku, čistička vzduchu, poskytuje dřevo, lesní plody, houby, odpočinek

 

Učivo 22.1.

Český jazyk

PS str.28/11,12

Matematika

PS str.23/3, str.24/1,2,3,4 (dobrovolný úkol)

Dú - poslat : PS str.25/1,2, + sloupečky 

Učivo 21.1.

Český jazyk

Učebnice str.84/5+85/8

PS str.27/8,9,10

Dú – do školního sešitu učebnice str. 86/1 -poslat

Matematika

PS str.22+ str.23/2

Vlastivěda

Kraj Hlavní město Praha  - učebnice str.43-44 

Sledování pořadu: https://www.youtube.com/watch?v=DSISEm7M2n0

Učivo 20.1.

Český jazyk

PS str.26/5,6 + 27/7

Matematika

PS str.21 – dokončit za Dú – poslat

PS str. 20 – dokončit osovou souměrnost + str.22 první část sloupečku a cv.1

Učivo 19.1.

Český jazyk

Učebnice str.83/2,4

PS str.26/4 – dodělat za Dú - neposílat

Matematika

PS str.20/3 + str.21/1

Vlastivěda

Kraj Praha učebnice str.43-44 -přečíst za Dú do čtvrtka

 

Učivo 18.1.

Český jazyk

Učebnice str.78/16 + str.82/1

PS str.25/1 + cv.3

Matematika

Učebnice str. 28/13

PS str.19

Dú – PS str.20/1,2 - neposílat

Přírodověda

Učebnice str.45-46

Dú – přečíst str.47-49 + odpovědět na otázky za textem na str.49

 

 

zápisky:

kuna lesní – šelma, všežravec, má hnědou srst a na krku žlutou skvrnu, má ostré zuby k lovu, šplhá po stromech díky ostrým drápkům, má dlouhý ocas, kterým udržuje rovnováhu

 

jezevec lesní – šelma, všežravec, má zavalité tělo, žije v noře, kde přespává zimu, loví v noci, je velmi plachý

ptáci

strakapoud velký – je pestrobarevný (peří bílé, černé, červené), živí se larvami lesních škůdců pod kůrou stromů, hnízdí v dutinách stromů

sovy – výr velký (zákonem chráněný), sýček obecný, puštík obecný

káně lesní – dravec

datel černý, kukačka obecná, sojka obecná

 

Učivo 14.1.

Výtvarná výchova – Dú : nakresli nebo namaluj libovolnou technikou obrázek lesního živočicha – obrázek pošlete přes zadání v Teamsech do pondělí 25.1. 

Český jazyk

 

Učebnice str.77/14,15,16

 

PS str. 25/1

 

Dú str.25/2- poslat

 

Matematika

 

Učebnice str.28/12

 

PS str.17/1

 

Dú PS str.18 – dokončit -poslat

 

Vlastivěda

 

Dokončení zápisu:

 

NP = národní parky - oblasti s nejvyšším druhem ochrany, nesmí se zde trhat květiny, sbírat plody, ohrožovat živočichy, v ČR jsou 4 NP : Krkonoše, Šumava, Podyjí, České Švýcarsko

CHKO= chráněné krajinné oblasti - např. Český kras, Český ráj

přírodní rezervace - je menší než CHKO

památné stromy

 

Učivo 13.1.

Český jazyk

Učebnice str. 76,77/12

PS dokončení str.22,23

Dú PS str.24/8,9 – poslat přes zadání na Teamsech

Matematika

Učebnice str.27/8,9

Učivo 12.1.

Český jazyk

Učebnice str.76/10,11,12

PS str.23/6

Matematika

Učebnice str.27/5

Dú – učebnice str. 27/6 do sešitu matematiky - odevzdat přes zadání v Teamsech

PS str.12,13

Vlastivěda

Učebnice str. 39-41

Zápisky:


Kulturní památky a přírodní zajímavosti ČR

rekreace - cestování za účelem oddechu a odpočinku

turistika - putování za poznáváním krajiny

památná místa - připomínají nám významné události našich dějin: Říp, hora Blaník,Velehrad,Terezín (na místě bývalého koncentračního tábora), Vyšehrad, Pražský hrad

hrady a zámky: Karlštejn, Pernštejn, Český Šternberk, Konopiště, Hluboká nad Vltavou, Lednice

historická města: Praha, Kroměříž, Kutná Hora, Český Krumlov, Olomouc

lázně: Poděbrady, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Františkovy Lázně

 

Učivo 11.1.

Český jazyk

Učebnice str.75/7,8,9

PS str.22/4

Dú str.23/5 – úkol poslat přes zadání na Teamsech

Matematika

PS str.10/3 + 11/4 + 12 obrázek nahoře

Přírodověda

Učebnice str.43,44,45 + zápisky

Živočichové lesa

Savci

srnec obecný (srna, srnec, srnče) – býložravec, srnec má krátké parůžky, které na podzim shazuje

jelen evropský (laň, jelen, kolouch) – býložravec, je statnější než srnec, jelen má parohy, které shazuje na jaře

prase divoké (bachyně, kňour, sele) – všežravec, má mohutné zuby a rypák, kterými rozrývá půdu a hledá potravu, živí se i plody buku a dubu

veverka obecná – hlodavec, živí se semínky šišek, huňatý ocas jí pomáhá při skoku udržet rovnováhu, má ostré drápy, je zákonem chráněná

liška obecná – šelma, všežravec, loví večer a v noci, je velmi plachá, pokud není plachá je nemocná
 

Učivo 8.1.

Český jazyk

Učebnice str.74/5,6

PS str.21/2

Dú – PS str.22/3

Matematika

Dú - PS str.11/1,2,3

Přírodověda

Dú přečíst v učebnici str.41-43 a odpovědět na otázky za kapitolou 

 

Učivo 7.1

Český jazyk

Slovní druhy – učebnice str.72-74

PS str.21/3

Dú PS str.21/1

Matematika

PS str.10/1

Dú PS str.9/2,3 + str.10/2,3

Vlastivěda

Učebnice str.36-38

Zápisky:

Doprava v ČR

druhy dopravy: silniční, železniční (včetně metra), letecká, vodní

Základem dopravy jsou železnice.

Narůstá význam silniční dopravy (budují se nové silnice a dálnice) – rozvíjí se automobilová doprava.

Ve městech – MHD - městská hromadná doprava (autobusy, trolejbusy, metro, tramvaje)

Doprava osobní a nákladní.

Největší dopravní uzly (je to místo, kde se sbíhají hlavní dopravní komunikace): Praha, Brno, Ostrava, Plzeň…

 

 

Učivo 6.1.

Český jazyk

Učebnice str.68/3 + str.70 celá

Dú učebnice str.68/1 – napiš s každým uvedeným slovem jednu krátkou větu do domácího sešitu - tento úkol poslat přes zadání v Teamsech 

Matematika

PS str.8/4

Dú PS str.9/1

 

Učivo 5.1.

Český jazyk

PS str.1,2

Učebnice str.63/4

              str.68/2

Matematika

Učebnice str.25 – Přirozená čísla do 1 000 000

PS str.8/1,2,3 – za Dú

Vlastivěda

Průmysl ČR – učebnice str.31-35

Učivo 4.1.

Český jazyk

Učebnice str.62/5,2

                  str.63/3

Dú – PS str. 20/3

Matematika

PS str. 7 – dodělat za Dú

Přírodověda

Společenství lesa – Dú – přečíst str.39+40

Zápisky:

Společenství lesa - rostliny v lese 

Lesy - jehličnaté ( smrk, jedle, borovice, modřín)

-listnaté (dub, buk, javor, bříza)

-smíšené 

keře (borůvky, brusinky – v jehličnatých lesích, maliny, ostružiny – ve smíšených lesích), tyto keře jsou léčivé, dělají se z nich čaje

byliny a jedovaté rostliny (rulík zlomocný, lýkovec jedovatý, vraní oko čtyřlisté, konvalinka vonná)

mech – zásobárna vody

houby (liší se od rostlin tím, že neobsahují zeleň listovou a mají jiný způsob výživy – vyrůstají z podhoubí a vodu a živiny berou z jiných organismů) – jedlé, nejedlé, jedovaté

Keře, byliny a mechy tvoří lesní podrost.

 

Učivo 17.12. + domácí úkoly na prázdniny

Domácí úkoly na prázdniny

ČJ PS str. 19/3,1

          str.20/2

M PS str. 5/4

          str.6 celá

Vlastivěda – opis následujících zápisků:

Nerostné suroviny  a průmysl

nerostné suroviny – nerosty a horniny získávané těžbou ze země - zlato, stříbro, železná ruda, černé uhlí, hnědé uhlí, vápenec, kaolín, stavební kámen, písek

v místech těžby je energetický, hutnický průmysl – na Ostravsku

hnědé uhlí – těží se v povrchových dolech (Mostecká a Sokolovská pánev), slouží k výrobě elektřiny a tepla

černé uhlí – těží se v hlubinných dolech (Karviná na Moravě)

chemický průmysl – vyrábí chemikálie, zpracovává ropu (vyrábí se z ní plasty) – Kralupy nad Vltavou, Litvínov

stavební průmysl – využívá stavební suroviny (vápenec – v Českém a Moravském krasu, kámen, písek – v okolí řek)

sklářský průmysl – využívá sklářský písek – severní Čechy a kaolin – Karlovarsko

strojírenský průmysl – nejdůležitější odvětví v ČR, např. výroba dopravních prostředků - Mladá Boleslav, Kopřivnice, strojírenské závody v Brně, Liberci…

potravinářský průmysl – zpracovává zemědělskou produkci – pekárny, mlýny, mlékárny, čokoládovny…

 

dřevozpracující a papírenský průmysl – zpracovává dřevo – na nábytek a papír

 

Učivo

Český jazyk

Učebnice str.61/1,2,3

Matematika

PS str.5/1,2,3

Vlastivěda

Nerostné suroviny a průmysl uč.str.31,32

 

Učivo 16.12.

Český jazyk

Učebnice str.60/5 - ústně

PS str.18 – dokončit, str.19/2

Dú učebnice str.61,62/4 b + d   do domácího sešitu

Matematika

PS str.4

Přírodověda

Kapitola Naši domácí mazlíčci a jejich chov

Učivo 15.12.

Na čtvrtek přineste všechny potřeby k výrobě svícnu.

Český jazyk

Vyjmenovaná slova po S

Učebnice str.59/1,2,3,4

PS str.18/5+6 Dú

Matematika

PS ll.díl – str.3

Učebnice str. 23/14

Vlastivěda

Zápisky: 

Půda a zemědělství

Růst rostlin závisí na – podnebí a úrodnosti půdy (čím více humusu, tím úrodnější půda)

nížiny – teplé podnebí, nejúrodnější půda = černozem, hodně slunce , pěstuje se zde vinná réva, chmel, ovoce, zelenina, kukuřice, cukrová třtina, chová se zde skot, drůbež a prasata

 

vysočiny – hnědozem nebo šedá půda, chladnější podnebí, méně úrodná půda, pěstuje se zde len, řepka olejka, brambory, jsou zde pastviny pro ovce a krávy 

 

Učivo 14.12.

Český jazyk

PS str.16/4

     str. 17/1,2

Matematika

Dokončení PS - l.díl (zítra již ll.díl PS)

Přírodověda

Dokončení kapitoly Rostliny a živočichové v okolí našich domovů

Zápisky:

straka obecná – stálý pták, černobílý, dlouhý ocas, potrava – hmyz, plži

krtek obecný – hmyzožravec, uzpůsoben životu pod zemí – hlava s ostrým rypákem, lopatkovité přední nohy s drápy, vyvinutý hmat, čich, sluch, do zimního spánku neupadá

ježek západní - přes den přespává v pelíšku v houští, večer a v noci shání potravu, má výborný čich, potrava – hmyz, žížaly, slimáci, ptačí vejce

včela medonosná – žije ve společenství=včelstvo, v úle 1 matka (žije 3-4 roky, klade vajíčka),dělnice ( opylují květy, sbírají pyl a nektar, z kterého je pak med, čistí úl, vytvářejí plásty s komůrkami), trubci ( úkol – oplození matky, nemají žihadlo, žijí krátce)

vývoj včely: vajíčko – larva – kukla- dělnice nebo trubci

bělásek zelný – vývoj: vajíčko – larva=housenka – kukla – motýl

housenka běláska se živí listy zeleniny

Učio 11.12.

Český jazyk

Učebnice str. 58,59/6

Dú str.58/4 – druhý odstavec do domácího sešitu

Matematika

PS str.60, 61

Dú – str.62

Na pondělí přinést 2.díl PS.

Přírodověda

Učebnice str.32

Učivo 9.12. + 10.12.

Český jazyk

Učebnice – Sloh - str.64 – 67

Písemně str.66/4a

                str. 67/7b

Matematika

PS str.58, 59

Dú str.60/1,2

Geometrie – učebnice str.82-86

Písemně str.84/9

             str.86/16,17,18

Vlastivěda

Učebnice str. 29,30 – Půda a zemědělství

 

Učivo 8.12.

Na příští pátek 18.12. přinést vánoční svíčku většího průměru (ne čajovou!), látkovou stužku, přírodniny (např. šišky, větvičky, bukvice, cesmínu, usušené plátky citronu nebo pomeranče), lepidlo Herkules,alobal

 

Český jazyk

Učebnice str.57/1,2

Dú str. 58/4 – první odstavec

PS str. 15/3,4 + str.16/2

Matematika

PS str. 58

Vlastivěda

učebnice str.27+28

zápisky:

Počasí a podnebí

počasí – stav ovzduší v určité okamžiku

je dáno -  teplotou vzduchu srážkami, větrem, slunečním svitem

podnebí – dlouhodobý stav počasí v určité krajině

je dáno – polohou krajiny (vzdáleností od rovníku a od oceánu), nadmořskou výškou

ČR leží v mírném teplotním pásu, střídají se 4 roční období

ČR je členitá krajina – proto rozdílné podnebné oblasti

(nejchladněji na horách, nejtepleji v nížinách)

Inverze = slunce svítí na horách, v nížinách je nízká oblačnost – hromadí se smog

Učivo 7.12.

Český jazyk

PS str. 15/1 + 16/3

Matamatika

PS str. 57

Přírodověda

učebnice str.30-32

Dú – vypracuj referát na téma Můj domácí mazlíček – na papír A4 ( popis, péče, zajímavosti) – do 14.12 (pokud svého mazlíčka nemáš, napiš o tom, jakého bys chtěl mít a jak by ses o něj staral)

 

zápisky:

živočichové tohoto společenství

vlaštovka obecná – hmyzožravec, stěhovavý pták, mívá 4 mláďata, která musí krmit

jiřička obecná – stěhovavý pták, má kratší ocas než vlaštovka, je černobílá

čáp bílý – chráněný zákonem, hnízdí blízko vody (živí se žábami, rybami, ještěrkami, hraboši

poštolka obecná – dravec

straka obecná – stálý pták

Učivo 4.12.

Český jazyk

Učebnice str. 52/7 – diktát

PS str.14 – oprava chyb, dokončení cvičení

Dú – příprava na nový diktát z učebnice str. 57/7, neboť dnešní diktát nedopadl vůbec dobře

Matematika

PS str. 56 – dokončit za dú

Přírodověda

Učebnice str.28+29

Učivo 2.12. a 3.12.

Český jazyk

Učebnice str. 56/5 písemně,6 ústně

PS str. 14/5,6,1

     Str.15/2

Matematika

Geometrie učebnice str.80 – pravý úhel, cvičení 4 do sešitu geometrie

PS str.54,55

Vlastivěda

Zápisky:

Řeky, jezera a rybníky ČR

jezera  - vznikla činností ledovce ( na Šumavě- Černé jezero, Čertovo)

rybníky – vodní nádrže vytvořené člověkem (např. Rožmberk – největší rybník ČR, Máchovo jezero)

řeky – pramen, potok, řeka (řeka se vlévá buď do jiné řeky nebo do moře)

povodí – území, odkud voda odtéká do jedné hlavní řeky

jih ČR: Vltava (pramení na Šumavě a vlévá se u Mělníka do Labe), přítoky – např.Lužnice, Sázava, Berounka

sever ČR: Labe (pramení v Krkonoších a vlévá se do Severního moře)

východ ČR: řeka Morava (pramení pod Králickým Sněžníkem, vlévá se do Dunaje a ten do Černého moře)

Odra - vlévá se do Baltského moře

přehrady – vznikají přehrazením řeky mohutnou hrází

význam přehrad: zásobárna vody, vodní elektrárna,

 

ochrana před povodněmi (např. Lipno, Slapy, Orlík)

Dú za 14 dní – zapisovat po dobu 14 dní kalendář přírody – tabulka na papír A4 (den v týdnu+datum, symboly počasí podle učebnice str.27, teplota měřená odpoledne! )

 

Učivo 30.11 a 1.12.

Český jazyk

Učebnice str.54, 55/5 – písemně

Dú – učebnice str. 55/1 + str.56/3 – vše písemně

do domácího sešitu

PS str.14/4 + 1

Matematika

PS str.52,53,54/1

Dú- str.53/2

Přírodověda

Učebnice str.27

Vlastivěda

Učebnice str.24+25

Učivo na 27.11.

Český jazyk

Učebnice str. 54/4 – první odstavec doplnit a opsat do sešitu

PS str.13/2

Matematika

PS str. 50

Přírodověda

učebnice str. 27-30

Zápisky:

Okolí našich domovů

-       toto společenstvo rostlin a živočichů je uměle vytvořené člověkem

nežádoucí členové tohoto společenstva: rostliny – plevele (např. bolševník velkolepý), živočichové – např.potkan, štěnice, mravenci faraoni

rostliny tohoto společenstva:

jírovec maďal – kvete bíle( někdy i růžově), jeho semena jsou kaštany

lípa srdčitá – často bývá památným stromem ČR, je to národní strom, má mohutnou korunu, světle žluté voňavé květy – jsou léčivé, dřevo je měkké a dobře se opracovává – vznikají z něj umělecké výrobky

 

okrasné rostliny – jednoleté (astra, afrikán), dvouleté (maceška, náprstník), trvalky (růže, pivoňka)

Učivo 26.11.

Český jazyk

učebnice str. 53/1,2

                 str.54/3 – písemně do sešitu

Matematika

PS str. 51 celá (dodělat cvičení 2 za )

Vlastivěda

Rybníky a jezera ČR – podle učebnice str. 23,24

Učivo na 25.11.

Český jazyk

PS str. 13/1,3

Matematika

PS str. 49 (cvičení 2 je dobrovolné)

Učivo 24.11.

Český jazyk

Učebnice str. 51/5 + str.52/6

Matematika

PS str.47/3

     str.48 – dodělat za Dú cv.2

Vlastivěda

Orientace na mapě – nížiny, vrchoviny, pohoří

Učivo 23. 11.

Český jazyk

Učebnice str.50/3 + str.51/4

Dú – dokončit str.51/4

Matematika

PS str. 47/1,2 – dokončit za Dú

Přírodověda

Učebnice str. 22-25

Učivo na 20.11.

Český jazyk
ČJ  -  učebnice str. 50/1,2 - do sešitu (rozdělit slova do dvou sloupečků) + PS str.12/5
 
Matematika
M - PS str. 45
 
Přírodověda
 
zápisky:
 

Podzim

začátek podzimu 23.září=podzimní rovnodennost

-       - dny se zkracují

-       - stěhovaví ptáci odlétají do teplých krajin

 (např. čáp, vlaštovka, jiřička, slavík, skřivan, kukačka)

-       - sklízí se podzimní ovoce a zelenina (např. jablka, hrušky, brambory, zelí)

-       - jednoleté byliny odumírají

-       - vytrvalé byliny=trvalky si ukládají zásobní látky do podzemních částí

-       - v lese rostou houby

-       - živočichové se připravují na zimu (zásoby na zimu, přijímají zásobní látky, hledají si úkryt)

-       - na polích - sklízí se např.cukrová řepa, brambory, dochází k orbě polí a setí ozimi

-       - u vody – výlovy rybníků, ryby se stahují do větších hloubek, většinou nepřijímají potravu

 

 

Učivo 19.11.

Český jazyk

Učebnice str. 48 + 49

Matematika

PS str.44 + 46

Vlastivěda

Zápisky:

pohoří – kopce a hory, které nestojí o samotě např.Krkonoše- jejich nejvyšší hora je Sněžka- měří 1602 m.n.m.(nejvyšší hora ČR)

Pohoří v ČR vytváří přirozenou hranici s okolními státy.

Ve vnitrozemí je nižší pohoří – pahorkatiny a vrchoviny, např. České středohoří (v něm vyhaslé sopky), Brdy, Středočeská pahorkatina, Českomoravská vrchovina

Učivo 18.11.

Český jazyk

Učebnice str. 46/1,2,3

Dú - PS str.12/6

Matematika

PS str. 43/2

Dú - PS str. 44/1,2

Učivo 16.11.

Český jazyk

PS str.11 – - dokončit

Matematika

PS str.42,43/1 – - dokončit

Přírodověda

Zápisky:

ptáci: kur domácí (všežravec, tělo pokryté peřím, mláďata se líhnou z vajíček)

další obratlovci: ryby, plazi, obojživelníci

bezobratlí: nemají obratle, někteří mají tvrdý povrch těla (např. rak, škeble)

žížala obecná (citlivá na světlo, užitečná, k rozmnožování jí slouží opasek)

rozdíl živočichů a rostlin:

-živočichové nedokážou vytvářet kyslík

-jsou schopni pohybu z místa na místo

-živí se jinými živými organismy

-mnoho živočichů pečuje o své potomstvo

 

Učivo 13.11.

Český jazyk

Učebnice str.40/3 – ústně

– str.40/4 do sešitu (najít v novinách či časopisech 10 slov cizího původu a napsat stručně jejich vysvětlení)

PS str.10/1,2 –  napsat jména+příjmení podle abecedy

Matematika

PS str. 41

Přírodověda

Učebnice str. 19+20

– pročíst str.21 a ústně odpovědět na otázky

Učivo 12.11.

 

Český jazyk

Učebnice str.38/1,str.39,40/2

Dú – dopsat str.40/2

Matematika

PS str.40

Dú - PS str.41 -tři první sloupečky

Vlastivěda

Povrch ČR – hory a výškové body s kótami (hledání na mapě)

Zápisky:

povrch ČR – velmi rozmanitý (místa s různou nadmořskou výškou)

nadmořská výška-výška krajiny v metrech měřená od hladiny moře

nížiny – do 200 m.n.m., kolem řek, na mapě vyznačeny zelenou barvou (čím tmavší tím je nižší nadmořská výška), , např.Polabí, úrodná půda a mírné podnebí

vysočiny – nad 200 m.n.m., na mapě jsou vyznačeny žlutou až hnědou barvou (čím vyšší nadmořská výška, tím tmavší barva)

Učivo 11.11.

Český jazyk

Učebnice str. 37,38

Matematika

PS str.39

ČJ PS str.10/2 - opsat básničku
M PS str. 39/3

Učivo 10.11.

Český jazyk

Učebnice str. 36/ 3,4

str. 36/5

Matematika

PS str.38

Vlastivěda

Učebnice str. 19

Do sešitu napsat nadpis Povrch ČR + nakreslit obrázek Rozlišení nížin a vysočin podle nadmořské výšky ze str.19.

Učivo 9.11.

Český jazyk

Učebnice str.33,34/1,2

– str.35/2b

Matematika

PS str.36,37

Přírodověda

Učebnice str.19

Zápisky:

 

Živočichové a stavba jejich těla

-živočichy dělíme podle stavby těla na obratlovce a bezobratlí

obratlovci: mají kostru, jejíž součástí je páteř složená z obratlů (např. pes, slepice) - savci, ptáci, ryby, obojživelnící, plazi

kostra – chrání vnitřní orgány

savci: pes domácí (má výborný čich a sluch)

          kočka domácí ( má zatažitelné drápky, výborný sluch a zrak – vidí i za šera, je to masožravá šelma)

Učivo 6.11.

Český jazyk

Učebnice str. 31/9,10 ústně

Učebnice str.31,32/2,4,6 -Dú

Matematika

PS str. 35/4,5 – Dú

PS str.36/1

Domácí úkoly pošlete všichni do pondělního rána na Teamsy. Hezký víkend. :-)

Učivo 5.11.

Český jazyk

Učebnice str.30/8+31/9

Matematika

Učebnice str.22/7

PS str.33/3

PS str.34/1 + 2,3 DÚ

Vlastivěda

Učebnice str.17,18

Zápisky: -národopisné oblasti: Chodsko, Haná, Valašsko, Slovácko – tyto oblasti se liší - nářečím

                                                    - kroji

                                                    - lidovými zvyky

Chodsko – v západních Čechách(Domažlice, Tachov), hornatý a lesnatý kraj, v minulosti obyvatelé bývali  strážci hranic, známé jsou dudy

Haná – na střední Moravě(Olomouc), zemědělský kraj, bohatě zdobené kroje, známé olomoucké tvarůžky

Slovácko – na jihovýchodě Moravy (Hodonín), vinná réva, malovaná stavení, dodržování tradic

Valašsko – na sever od Slovácka (Vsetín), hornatý a lesnatý kraj, dříve chov ovcí, Valašské muzeum v Rožnově pod Radhoštěm, koláče frgále


 

 

Učivo na 4.11.

Český jazyk – opakování předpon

Učebnice – písemně do sešitu str. 30/6 ,7 a)  - vše písemně do sešitu

Matematika

PS str.34/2

Učivo 3.11.

Český jazyk

Učebnice str.29/2,3

Rozbor věty (základní skladební dvojice, slovní druhy, určování podstatných jmen a sloves): Toto dnešní krátké vyučování končí hned před polednem.

Matematika

PS str.33(mimo cv.3)

Vlastivěda

Učebnice str.16,17 + zápisky

Obyvatelstvo naší vlasti

-ČR – přes 10 mil. obyvatel

-Praha – světové velkoměsto – má více než 1 mil. obyvatel

-velkoměsta (více než 100 tisíc obyvatel) -  Brno, Plzeň, Ostrava, Olomouc, Liberec      

-obyvatelstvo -  Češi, Moravané a Slezané + národnostní menšiny: Slováci, Romové, Ukrajinci, Poláci, Němci,Vietnamci

-úřední jazyk -český jazyk

Učivo 2.11.

Český jazyk

Učebnice str.26/1+27/2 – do sešitu jen doplněná slova

Opsat poučku na str.26

PS str.8/8 – za dú dokončit

Matematika

PS str.31/4 + str.32 – za dú dokončit

Přírodověda

Učebnice str.17+18 (zatím bez zápisků)

Učivo 23.10.

Český jazyk

učebnice str. 26/4 – písemně (jen doplněná slova)

PS str.9/12,13

Matematika

PS str.29 + str.31/2,3

Učivo 22.10

Český jazyk

učebnice str.25/2 nahoře – ústně

                 str.25/1,2 + opsat poučku v rámečku

                 str.26/3 – ústně

Matematika

PS str.30, 31/1

Přírodověda

opakování – části rostlin

nové učivo –Živočichové a stavba jejich těla – rozdělení živočichů na obratlovce a bezobratlí, skupiny obratlovců – savci, ptáci, ryby, obojživelníci, plazi

Učivo 20.10.

 Český jazyk 

PS str.9/10,11- za dodělat

– učebnice str. 24/3 do sešitu

Matematika

PS str.26/1,2 (dodělat za Dú)

- PS str.27/1,2   cv. 3 - dobrovolně

 


Učivo 19.10.

Český jazyk

Učebnice str. 22/2 – ústně

Učebnice str. 23/1- do sešitu a), ostatní ústně

Zapamatovat si poučku na str.24 nahoře

Matematika

Učebnice str. 14/56 – převody jednotek písemně do sešitu od třetího řádku

PS str.25 – celá

Přírodověda – téma: Květ

Učebnice str.19 – přečíst

Do sešitu obrázek květu + popis základních částí

Zápisky:

  • Květ
  • - jen u kvetoucích rostlin
  • - květy mají různé tvary a barvy
  • - slouží k rozmnožování rostliny: po opylení vznikne plod, ve kterém dozrávají semena
  • - stavba květu: kalich (většinou zelený), koruna  (z barevných okvětních lístků), pestík (uprostřed květu), tyčinky
  • - květy jsou buď jednotlivé (tulipán, slunečnice) nebo tvoří květenství (šeřík, prvosenka)
  • - využití květů – med (vytváří ho hmyz ze sladké šťávy)

                             - zelenina (brokolice, květák)

                       - čaje (heřmánek, lípa)

 

Učivo 16.10.

Český jazyk

Opiš větu: 

Jirka si zapomněl doma láhev s čajem a bez pití se mu šlo špatně.

Urči: slovní druhy, stavbu souvětí, u podstatných jmen pád,číslo, rod, u sloves osobu, číslo, čas

PS str.9/9 – napsat do sešitu

Matematika

PS str.23/2 – dodělat

PS str.24/2 + 4

Vlastivěda

Naučit pode zápisků kapitolu ČR – demokratický stát.

Prostudovat v učebnici kapitolu Členění ČR a její zřízení

( str.13 – 15), ústně odpovědět na otázky za textem.

Učivo 15.10. 

Český jazyk

Učebnice str. 22/1 – tři sloupečky do sešitu, zbytek ústně

Matematika

PS str. 23/1, 2

PS str.24/ 1,2

Vlastivěda

Zápisky:

ČR – demokratický stát

hlavou státu – prezident

první prezident Československa – Tomáš Garrigue Masaryk

první prezident ČR – Václav Havel

nejvyšší zákon – Ústava ČR

demokracie = vláda lidu

Parlament ČR – shromáždění poslanců (poslanci ve věku od 21 let, volí se na 4 roky)

úkol Parlamentu – přijímá zákony a schvaluje je

vláda – řídí stát a je složena z ministrů, v čele stojí premiér

soudy – ukládají tresty při porušení zákonů

 

Učivo 14.10.

 

MATEMATIKA

Témata: tucet, převody jednotek

PS str. 22- dokončit

Učebnice str. 21/3 do sešitu

ČESKÝ JAZYK

Téma: Jak píšeme některé předpony a předložky

Učebnice str.21/1 – písemně a-c, přečíst si poučku na této i následující straně 22

ústně str.22/1

 

Dú – učebnice str. 50/1,2 - do sešitu (rozdělit slova do dvou sloupečků) + PS str.12/5